تاور کرین چیست ؟

تاور کرین چیست ؟

در تعریف تاور کرین بایستی گفت که تحت عنوان جرثقیل برجی قابلیت و توانایی بالا بردن اجسام و مصالح را با وزن سنگین دارند. عملکرد تاور کرین بدین شکل است که قادر هستند با ارتفاع بالای یک ساختمان بار و مصالح را به پشت بام نیز منتقل نمایند.تاور کرین در حقیقت یک اهرم تعادلی غول‌پیکر میباشد که این امکان و توانایی را دارد  بار را در سه جهت x و y و z جابه‌جا نماید که تاور کرین ها قابلیت جابجایی را بطور 360 درجه دارا هستند.

تاور کرین ها هزینه های بالایی را دارند به شکلی که  هزینه ای بین چند صد میلیون تا چند میلیارد را میتوانند داشته باشند .در ساختمان سازی،  چنانچه که حجم کار اندک باشد، تعداد زیادی از معماران تاور کرین را اجاره می نمایند  و چنانچه که پروژه نسبتا بزرگ باشد تاور کرین را خریداری کرده تا  میکنند تا صرفه بیشتری را دارا باشد.

همانطور که گفتیم تاور کرین در حقیقت یک نوع اهرم تعادلی میباشد که پیدایش و بهره بردن از آن از سوی یونانی‌های باستان انجام شده است. در آن موقع برای پروژه‌های ساخت از حیواناتی مثل الاغ جهت جابجا کردن بار استفاده میکردند که پس از مدتی قادر به ساخت وسیله‌ای گشتند که توانایی حمل بار را مثل الاغ و قابلیت چرخش در سر جای خود را همچون انسان دارا باشد.

یونانی‌ها بمنظور افزایش سرعت از تاور کرین ها در بندرگاه‌هایشان جهت بارگیری کشتی‌ها و نیز استفاده در ساخت‌وسازها از آن‌ها بهره میبردند مثل:ساخت برج‌های سنگی . اولین جرثقیل‌های برجی یا همان تاورکرین از جنس چوب ساخته‌ میشد، ولی پس از انقلاب صنعتی، تاورکرین ها را از  از جنس چدن، آهن و فولاد ساخته شدند.

کاربرد تاور کرین ها
استفاده از تاورکرین در صنعت برج سازی
تاورکرین برای سد سازی
تاورکرین در سیلو سازی
تاورکرین در صنعت پل سازی
تاور کرین در صنعت ساختمان سازی
استفاده از تاورکرین برای حمل کالا در بنادر
جهت حمل و نقل و بلند کردن مصالح سنگین از جمله ژنراتورها و قطعات بتنی و فلزی در صنعت های گوناگون از تاور بهره برده میشود.

ما تاور کرین ثابت و تاور کرین متحرک داریم که تاور کرین متحرک خود در سه مدل وجود دارد:

تاورکرین متحرک ریلی
تاورکرین جاده ای
تاورکرین شناور
در تولید این تاور کرین های متحرک  قطعه های ساده به شکل خرپا بکار گرفته شده است. تاورکرین متحرک دارای شعاع عملیاتی گسترده ای میباشند  که ارتفاعات زیادی را قادر به پوشش دهی هستند.

تاور کرین ها در واقع بالارونده هایی هستند که روی بناهای در حال ساخت نصب میگردند و همراه آنها با بیشتر شدن ارتفاع ساختمان نیز بالا می رود. از این تاورکرین ها در صنعت برج سازی و ساخت آسمان خراش ها و پل سازی استفاده میگردد.

امتیاز دهید

نظرات و پیشنهادات

Top