معنی تاور کرین

معنی تاور کرین

شاید تا به حال با واژه ی تاور کرین رو به رو شده باشید ولی معنی آن را ندانید. بنابراین سعی کردیم در این مقاله درباره ی معنی تاور کرین و کاربرد های آن صحبت کنیم. اگر بخواهیم معنی تاور کرین را به زبانی ساده برای شما توضیح دهیم میتوان گفت جرثقیل برجی همان تاور کرین است. جرثقیل برجی قابلیت بالا بردن اجسام و بارهای سنگین را تا ارتفاعات بالا دارد. شما ممکن است تاور کرین ها را در سطح شهر برای ساخت آسمان خراش ها و برج های بلند دیده باشید. معمولا ارتفاع این دستگاه ها از ارتفاع خود ساختمان بلندتر است تا بتواند بارها را در پشت بام پیاده سازی کند. پس برای معنی تاور کرین به طور دقیق تر میتوان گفت تاور کرین ها مانند یک اهرم تعادلی میباشند و میتوانند بارها را برای ساختمان های مرتفع در جهات مختلف جا به جا کنند.  

تاورکرین

تاور کرین ها دستگاه های بسیار گران قیمتی هستند که ممکن است ارزش آن ها از چند صد میلیون تا چندین میلیارد بالاتر برود بنابراین در پروژه های کم کار ترجیح بر اجاره ی تاور کرین است ولی در پروژه های بزرگتر تاور کرین خریداری میشود.

تاریخچه  تاور کرین

از آنجایی که تاور کرین مانند یک اهرم تعادلی عمل میکند میتوان اذعان داشت که تاور کرین را نیز یونانیان باستان طراحی کرده و ساخته اند. یونانیان برای ساخت امارت های خود از حیوانات برای حمل بار کمک میگرفتند و با این وجود باز هم کار برایشان سخت بوده و بنابراین به ساختن وسیله ای مانند تاور کرین روی آوردند. 

کاربرد های تاور کرین

  • سدساز
  • ساخت سیلو
  • حمل بار در بندرها و گمرک‌ها
  • ساخت‌وساز برای حرکت مواد 
  • کرین

اجزای تشکیل دهنده ی تاور کرین

همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم تاور کرین مانند یک اهرم عمل میکند بنابراین مانند اهرم نیز از سه بخش اساسی تشکیل شده است:

  1. پایه: قسمت مرکزی.
  2. بازو: وظیفه حمل بار
  3. قسمت پشت: محل قرار گرفتن بلوک های بتنی برای حفظ تعادل

دلیل تعادل تاور کرین ها و عدم سقوط آن ها

درمورد تاور کرین ها تعادل حرف اول را میزند و برای حفظ این تعادل پایه های تاور کرین باید در داخل زمین و در بتن فیکس شوند. ولی ممکن است در برخی موارد برای حفظ تعادل بیشتر و اعمال احتیاط بیشتر از کمربند های تعادلی نیز استفاده کنند. همچنین بین بازوی تاور کرین ها و قسمت پشتی آن ها متناسب با وزن بار از بلوک های بتنی جهت حفظ تعادل استفاده میکنند و این باعث میشود تاور کرین ها بدون سقوط به انجام فعالیت بپردازند. ولی باید دقت داشته باشید که نصب تاور کرین یک کار بسیار حساس میباشد که حتما باید توسط متخصص این زمینه اجرا شود و در غیر اینصورت ممکن است دچار انحراف و یا سقوط گردد. بنابراین قبل از استفاده از تاور کرین نصب شده باید از امنیت آن مطمئن شویم که این مورد نیاز به تایید مهندس ناظر پروژه دارد.

امتیاز دهید

نظرات و پیشنهادات

Top